overeenkomst
B.V. in de zorg

Alles wat u wilt weten over

 

Kenmerken van een B.V. in de zorg

Een Besloten Vennootschap (B.V.) is een rechtspersoon, dat is anders dan een eenmanszaak, VOF of maatschap die bestaat uit één of meer natuurlijke personen, mensen van vlees en bloed.

Een rechtspersoon kan alles doen wat een natuurlijk persoon ook kan doen, zoals contracten sluiten, andere rechtspersonen oprichten, erven, zorg verlenen enz.

De B.V. is van de aandeelhouder of aandeelhouders, de eigenaar of eigenaren van het bedrijf. Dit kunnen natuurlijke personen zijn, maar veelal is dit ook weer een persoonlijke holding B.V.

De aandelen zijn overdraagbaar. De B.V. wordt opgericht bij de notaris, wij kunnen hierbij behulpzaam zijn.

Voor de B.V. in de zorg gelden een aantal extra eisen. Op grond van de wet en externe toezichthouders moeten een aantal zaken opgenomen worden in de statuten. Als de zorgaanbieder zorg verleent uit de Wlz of de Zvw, dan zijn er nog extra eisen. Als er sprake is van meer dan 10 medewerkers, of meer dan 25 in de eerste lijn (wordt naar verwachting meer dan 50), moet er ook een raad van commissarissen van minimaal drie leden worden aangesteld. Dit geldt ook als alleen sprake is van ongecontracteerde zorg.

 

Waarom een B.V. in de zorg

Waarom zou u eigenlijk een B.V. oprichten? Dat kan om fiscale redenen zijn, vanaf een bepaalde omzet is het fiscaal gunstiger om vanuit een B.V. te gaan werken. Bij de zorg B.V. vinden we dat altijd een wat eenzijdige benadering in verband met de mogelijke aansprakelijkheid.  Het aansprakelijkheidsrisico bij de B.V. is nl anders dan bij de eenmanszaak of VOF, bij deze laatste ben je met al je persoonlijke bezittingen aansprakelijk. Bij de B.V. is dat de B.V. en blijven de eigenaren buiten schot (tenzij, zie aansprakelijkheid). Het komt nog wel eens voor dat het zorgkantoor, zorgverzekeraar of gemeente een terugvordering doet, de medewerkers zijn dan allang betaald en de terugvordering is dan een schuld van de B.V., niet van de privé persoon.

Andere redenen om te kiezen voor de B.V. is dat deze gemakkelijker overdraagbaar is, ook kan het bedrijf hard groeien, of u wil een pensioen in eigen beheer opbouwen. Het bedrijf scheidt u juridisch af van uw privé situatie.

 

Waarom geen stichting?

Onze klanten willen soms graag een stichting in plaats van een B.V. De stichting heeft immers een ideëel doel en ‘komt beter over’. Dat klopt wellicht, maar toch zijn er veel meer B.V.’s dan stichtingen in de zorg.
De belangrijkste reden hiervoor is dat bij een stichting, als er een raad van commissarissen is, deze de bestuurder kunnen ontslaan en een nieuwe kunnen benoemen. Ook de leden van de raad van commissarissen worden door henzelf benoemd. Dit betekent dat de initiatiefnemer eigenlijk heel simpel zijn zorgorganisatie kan worden ontnomen.
Bij een B.V. kan dit niet, daar benoemen en ontslaan de eigenaren (oprichters) de bestuurders en de leden van de raad van commissarissen.
De keuze voor de B.V. gaat vaak helemaal niet om de winst, maar om het risico dat de oprichters gemakkelijk ontslagen kunnen worden. Overigens kan in de statuten van de B.V. worden vastgelegd dat geen winst wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders.

b.v. in de zorg

 

Oprichten van de B.V. in de zorg

De oprichting van de B.V. gebeurt bij de notaris, deze legt de statuten vast in een notariële akte.
Het is verstandig om bij de oprichting van de B.V. ook een persoonlijke holding van de aandeelhouder(s) op te richten. Daarin kan bijvoorbeeld het pensioen opgebouwd worden, maar er zijn meer voordelen. Er kan ook een aparte vastgoed B.V. opgericht worden.

De oprichting kan geruisloos of met ruis. Geruisloos wil zeggen dat de eenmanszaak of VOF wordt ingebracht in de B.V. Met ruis wil zeggen dat een nieuwe B.V. wordt opgericht en de eenmanszaak of VOF later wordt ontbonden.
Financiële redenen kunnen de reden zijn om in te brengen, echter realiseert u zich wel dat bij een geruisloze inbreng de eenmanszaak of VOF ook gelijk is verdwenen. U kan dan een tijd lang niet declareren, maar dit wordt meestal wel later gecorrigeerd.

Het is echt maatwerk wat bij uw situatie past. Veelal is de accountant in beeld, maar vanuit onze kennis van het ondernemingsrecht in de zorg worden wij regelmatig gevraagd de B.V.’s op te richten.

Wij doen dit bij onze notaris tegen een vaste vooraf geoffreerde prijs, het enige dat u hoeft te doen is een handtekening zetten, bij een plaatselijke notaris. We garanderen dat de statuten geschikt zijn voor de Wtza vergunning.

 

Gevolgen overgang naar B.V. in de zorg

Bij de overgang naar de B.V. is het belangrijk zich te realiseren dat er sprake is van een heel andere persoon, zijnde de B.V. Het gevolg hiervan is dat de B.V. zich moet melden als nieuwe zorgaanbieder, de Wtza vergunning moet aanvragen, een nieuwe AGB code moet hebben, een bankrekening moet openen of overzetten.

Alle contracten die er zijn zullen overgezet moeten worden naar de nieuwe B.V., de B.V. is immers een andere contractpartij. Let daarop, de contractpartner zal hiermee akkoord moeten gaan. Let hierbij vooral op de huurovereenkomst en het contract met de zorgverzekeraar, gemeente of zorgkantoor. Vaak gaan deze wel akkoord, als de eigenaren in de B.V. dezelfde zijn als in de VOF of dezelfde is als de eigenaar van de eenmanszaak.

De enige uitzondering is dat medewerkers automatisch overgaan naar de nieuwe B.V., ook alle opgebouwde rechten van de medewerkers lopen gewoon door.

Het maakt voor het oversluiten van contracten niet uit of de B.V. geruisloos of met ruis wordt opgericht.

De Wet normering topinkomens wordt van toepassing op de honorering van de bestuurder en leden van de raad van commissarissen. Mogelijk wordt ook de cao voor de sector van toepassing, terwijl dat daarvoor niet het geval was.

 

Aansprakelijkheid

De aansprakelijkheid van de bestuurder is beperkt, alleen als sprake is van kennelijk onbehoorlijk bestuur kan sprake zijn van een persoonlijke bestuurdersaansprakelijkheid. Een uitgebreid artikel over de aansprakelijkheid van de bestuurder(s) of leden van de raad van commissarissen vindt u hier.

 

Statuten en reglementen

De B.V. in de zorg wordt opgericht bij de notaris, deze zorgt ook voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel, de UBO, inschrijving van de bestuurders en de leden van de raad van commissarissen.

Als een raad van commissarissen verplicht is dan is er ook een reglement raad van commissarissen en is er een bestuursreglement. Bij een verplichting van een raad van commissarissen is er ook een verplichting tot het hebben van een cliëntenraad. Dan moet er ook een medezeggenschapsregeling zijn.

De statuten en de reglementen regelen als het ware de hele besturing in de B.V., de Governance. Al deze documenten kunnen wij voor u opstellen.

 

Aandeelhoudersovereenkomst

Bij meer dan één aandeelhouder in de B.V. is een aandeelhoudersovereenkomst noodzakelijk. Het bevat de onderlinge afspraken tussen de aandeelhouders. De reden is dat deze eenvoudig kan worden aangepast, veel gemakkelijker afdwingbaar is en een aantal zaken regelt die niet in de statuten staan. Het voorkomt daarmee conflicten en discussies. Afspraken worden bijvoorbeeld vastgelegd over wat te doen bij arbeidsongeschiktheid, het dividendbeleid, overdracht van de aandelen, verbod om een bepaalde periode de aandelen over te dragen enz.

 

Medewerkersparticipatie en Steward Ownership, Verantwoord Eigenaarschap

Gezien de ontwikkelingen in de arbeidsmarkt zijn zorgorganisaties zoekende naar een model van medewerkersparticipatie. Dit kan men doen door medewerkers zeggenschap te geven in het bedrijf, bijvoorbeeld over de missie en visie of als mede-eigenaar als aandeelhouder of certificaathouder.

Een model is het Steward Ownership, ook wel Verantwoord Eigenaarschap genoemd. Hierbij krijgen medewerkers zeggenschap over het bedrijf, vooral als het gaat om de missie en de waarden. Daarbij is winst maken geen doel op zich maar een middel voor het maatschappelijk doel en de bedrijfscontinuïteit.

 

Wat doet de Zorg Zaken Groep?

Wim Wickering is het aanspreekpunt binnen ons kantoor op het gebied van rechtsvormen en governance aangelegenheden. Hij is zeer ervaren in de zorg en op het gebied van het ondernemingsrecht en governance, als jurist, toezichthouder en bestuurder.

Wim richt zich op passende oplossingen en kan advies geven op vraagstukken over rechtsvormen, besturing, medezeggenschap en deze ook mee helpen inrichten. Praktisch en met de wensen van de zorgorganisatie voor ogen, past hij de wet- en regelgeving toe.

 

Mocht u (verder) vragen hebben, kunt u uiteraard altijd contact met ons opnemen. Wij staan klaar om u te ondersteunen met advies en oplossingen die aansluiten bij de unieke behoeften van uw zorgorganisatie.