Onderstaand een drietal uitgaven van Vilans die in samenwerking met de Zorg Zaken Groep tot stand zijn gekomen.
Zorgverleners leveren graag kwalitatieve zorg met aandacht voor de cliënt.
Regels en protocollen zijn opgesteld over de manier van registreren om hen in
dit doel te ondersteunen.
Deze regels kunnen ontstaan uit de wet of vanuit organisatie-afspraken. Het naleven van alle regels kan ervoor
zorgen dat een zorgverlener minder tijd voor de cliënt heeft. Daarom is het belangrijk om te weten welke regels
verplicht zijn voor de zorg van de cliënt. Zodat alleen het noodzakelijke wordt geregistreerd. Op deze manier
registreert een zorgverlener alleen dat wat bijdraagt aan de kwalitatieve zorg en kan hij (meer) persoonlijke
aandacht geven aan de cliënt.
Deze overzichten laten zien welke registraties verplicht zijn vanwege wet- en regelgeving. Met als doel discussie
te stimuleren binnen zorgorganisaties over regels en protocollen die niet verplicht zijn. Hiermee willen
we duidelijkheid geven over de herkomst en verplichting van regels, nut en noodzaak. En we bieden tips
over waar ruimte zit om processen te veranderen en zo administratieve lasten te verminderen.
Goede persoonsgerichte en veilige zorg. Met regels en registraties die daarbij helpen. Daar gaan we voor!
Download hier het overzicht.
Download hier het overzicht.
Download hier het overzicht.